Обов\’язки, права та відповідальність працівників міського електротранспорту
4.1. Працівники підприємств, зазначені в пункті 1.2 цих Правил, зобов\’язані забезпечувати якісне обслуговування пасажирів, які перебувають у рухомому складі та на трамвайних зупинках, створювати для них необхідні зручності, уживати всіх заходів для запобігання нещасному випадку з ними або дорожньо-транспортній пригоді, надавати допомогу інвалідам, які користуються міським електротранспортом, бути акуратно одягненими, увічливими у спілкуванні з пасажирами та одночасно вимагати від них неухильного виконання цих Правил.
4.2. Під час виконання службових обов\’язків працівники підприємств зобов\’язані дотримуватися вимог цих Правил та інших нормативно-правових актів, що регламентують роботу міського електричного транспорту.
4.3. У разі загрози безпеці руху працівники міського електротранспорту зобов\’язані здійснити термінові заходи щодо зниження швидкості руху або зупинці трамвая, тролейбуса.
4.4. Підприємства несуть відповідальність за шкоду, заподіяну здоров\’ю і майну пасажирів, а також довкіллю, згідно із законодавством.
4.5. У разі непередбачених подій, які спричинили зупинку рухомого складу на маршруті більше ніж на 10 хвилин, підприємство на запит пасажира надає довідку про тривалість затримки.
4.6. У разі виходу рухомого складу з ладу під час роботи на маршруті (лінії) пасажири, що оплатили вартість транспортної послуги, при пересадці на іншу одиницю рухомого складу повторно вартість проїзду не сплачують.
4.7. Водії трамвая і тролейбуса під час роботи на лінії зобов\’язані:
мати відповідне посвідчення водія трамвая, тролейбуса;
перед виїздом на маршрут пройти медичний огляд, додержуватись визначеного режиму праці та відпочинку;
перевіряти технічний та санітарний стан рухомого складу перед початком та в процесі роботи на відповідність до вимог Правил експлуатації трамвая та тролейбуса ( z0066-97 );
під час роботи на маршруті додержуватись вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року N 1306 ( 1306-2001-п ), цих Правил, посадової інструкції та виконувати вказівки диспетчера;
суворо дотримуватись визначеного маршруту та розкладу руху, забезпечувати безпечний та регулярний рух;
зупинятися на кожній визначеній розкладом руху зупинці, у тому числі при виїзді з депо на маршрут та заїзді до депо;
не від\’їжджати від зупинки з відчиненими дверима трамвая, тролейбуса і не відчиняти їх до повної зупинки, негайно зупинитися у разі відкривання дверей під час руху;
нагадувати пасажирам про необхідність оплати проїзду, провозу багажу та пред\’явлення проїзних документів кондукторові чи контролерові, а також про те, що слід бути уважними та не забувати свої речі при виході з транспортного засобу;
правильно й чітко оголошувати назву кожної зупинки та наступної за нею, а при зміні маршруту – оголошувати про це на кожній зупинці;
здійснювати висадку пасажирів тільки на зупинках;
здійснювати регулювання освітлення та опалювання трамвайного вагона (тролейбуса);
вживати необхідних заходів для безпеки руху трамвайного вагона (тролейбуса) та пасажирів;
перед зачиненням дверей постійно робити оголошення \”Обережно, двері зачиняються\”;
стежити за виконанням пасажирами цих Правил, сприяти контролерам у проведенні контролю оплати проїзду;
обмежувати посадку пасажирів через передні двері, за винятком інвалідів, пасажирів з дітьми, громадян похилого віку, посадових осіб, які мають безпосереднє відношення до руху, та посадку через усі двері в разі перевантаження трамвая, тролейбуса;
у зимовий період очищати підніжки від снігу та льоду;
сприяти посадці-висадці в трамвайних вагонах і тролейбусах, пристосованих для перевезення осіб з обмеженими фізичними можливостями, пасажирам, які користуються інвалідною коляскою, дотримуючись вимог пункту 1.7 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 N 1306 ( 1306-2001-п ).
4.8. Водіям трамвая і тролейбуса забороняється:
порушувати маршрут, інтервал та розклад руху;
під час руху розмовляти з пасажирами, їсти, пити, палити, слухати радіоприймачі та магнітофони;
продавати пасажирам разові квитки або абонементні талони під час руху.
4.9. Водій має право:
вимагати від пасажирів виконання обов\’язків, передбачених цими Правилами, а також норм поведінки в громадських місцях;
вимагати від пасажирів звільнення салону при порушенні ними даних Правил;
звертатися до працівників органів внутрішніх справ у разі порушення пасажирами громадського порядку;
перевіряти наявність та правильність оформлення документів у кондукторів та контролерів;
продавати проїзні квитки або абонементні талони пасажирам під час зупинки.
4.10. Кондуктор зобов\’язаний:
мати при собі службове посвідчення, маршрутний та квитково-обліковий листи, разові квитки та абонементні талони, а також розмінну монету;
продавати пасажирам разові квитки або абонементні талони;
надавати пасажирам довідки з питань роботи підприємств й оплати за проїзд.
4.11. Кондуктор має право:
запропонувати пасажирові пред\’явити документи, які підтверджують право на проїзд, та за їх відсутності висадити пасажира на наступній зупинці;
звертатися до посадових осіб підприємства та працівників органів внутрішніх справ у разі порушення пасажирами цих Правил.
4.12. Контролер зобов\’язаний:
мати службове посвідчення, нагрудний знак (жетон, картку тощо) з особистим номером контролера, прикріплений на лицьовому боці верхнього одягу, квитанції встановленого зразка, а також засоби, необхідні для вимірювання ваги та лінійних розмірів багажу;
попередньо повідомити водія про початок проведення контролю, пред\’явивши своє службове посвідчення;
на першу вимогу пасажира пред\’явити своє службове посвідчення, повідомити про місце роботи, телефон та місцезнаходження підприємства;
зробити відмітку про проведений контроль у відповідній дорожній документації.
4.13. Контролер має право:
поза чергою входити в салон трамвая і тролейбуса через передні двері;
перевіряти додержання вимог цих Правил пасажирами та кондуктором;
вилучати в пасажирів недійсні проїзні документи (які не пізніше наступного дня повинен здати до служби збору виручки або у відділ контролю).
Недійсними проїзними документами вважаються:
використаний проїзний квиток або абонементний талон;
абонементний талон, на якому неможливо визначити код компостера (якщо це не є наслідком несправного компостера);
прострочені проїзні квитки тривалого користування.
4.14. Відповідальність за виконання зобов\’язань щодо перевезення пасажирів згідно із договором про організацію надання транспортних послуг; відшкодування збитків, заподіяних здоров\’ю і майну пасажирів, а також довкіллю; надання інформації про фактичні обсяги транспортних послуг покладається на перевізника згідно з Законом України \”Про міський електричний транспорт\” ( 1914-15 ).