Міська цільова програма розвитку туризму в м. Києві до 2015 року
ВСТУП
Туризм є одним із засобів досягнення цілей, визначених Стратегією розвитку міста Києва до 2025 року, і передбачає перетворення столиці України в інноваційний центр східноєвропейського регіону з потужною конкурентною позицією та чіткими пріоритетами розвитку; у місто, що зберегло і розвиває свою унікальність та історичний спадок, постійно підвищує якість життя мешканців і привабливість бізнесу, стратегічною ініціативою, яка спроможна внести значний вклад в економічне зростання та підвищення якості й комфорту життя мешканців міста. Це індустрія, яка намагається мало впливати на навколишнє середовище та місцеву культуру, водночас сприяє збільшенню прибутків, робочих місць і збереженню місцевої екосистеми.
Упродовж останнього десятиліття до Києва щорічно приїздить близько 1 млн. туристів (як з України, так і з-за кордону), що значно менше показників інших міст Східної Європи. При цьому Київ відстає і за темпами зростання кількості туристів: за період 2000 – 2008 рр. середньорічний приріст склав 5,3 %, у той час як у Празі – 7,3 %, Варшаві – 8,2 %.
Із року в рік туристична галузь набирає обертів, а успішне проведення в м. Києві фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу дало унікальний шанс продемонструвати туристичні можливості країни і готовність столиці приймати туристів не тільки упродовж місяця, поки тривав чемпіонат, а й після його завершення. Сьогодні ЄВРО-2012 можна розглядати як вдалий старт нової туристичної кампанії м. Києва.
Проведення ЄВРО-2012 дало поштовх до розвитку готельного господарства: будівництво нових та покращення номерного фонду наявних готелів.
За період підготовки столиці до проведення ЄВРО-2012 відкрито 30 нових готелів на 2819 номерів. На київський ринок вийшли такі міжнародні бренди, як: Radisson, Intercontinental, Hyatt International, Hilton, Sheraton Hotels & Resorts, Marriott International, Accor Group, Holiday Inn, Ramada Encor та інші, що свідчить про чималу зацікавленість іноземних інвесторів та готельних операторів щодо київського готельного ринку.
На сьогодні в м. Києві діють 167 закладів розміщення з загальним номерним фондом 11086 номерів.
Під час проведення чемпіонату щоденно в готелях міста мешкало біля 6 тисяч туристів, з них – 4 тис. іноземців. Середній рівень завантаженості закладів розміщення в цей період склав біля 55 % (середньорічний рівень їх завантаженості в м. Києві у 2011 році склав 35 %).
Столиця в багатьох сферах презентувала себе набагато краще, ніж очікували іноземні гості. За даними опитування, проведеного Німецькою організацією міжнародного співробітництва (GIZ), 76 % респондентів вважають Київ туристично привабливим містом та мають бажання відвідати місто знову.
До 2015 року очікується збільшення потоку туристів у м. Київ у 2 рази (до 3,0 млн. осіб).
Реалізація Програми спрямована на вирішення актуальних проблем розвитку сфери туризму м. Києва, головними з яких є:
• Недосконала нормативно-правова база, яка стримує залучення інвестицій та впровадження сучасних технологій туристичної діяльності, недостатньо стимулює туристичний бізнес.
• Недостатня промоційна кампанія з популяризації м. Києва.
• Низький рівень маркетингової, інформаційно-довідкової та рекламної діяльності з просування (особливо на зарубіжні ринки) туристичних можливостей, об\’єктів, послуг міста та організації їх замовлення.
• Недостатня з точки зору сучасних вимог номенклатура та якість туристичних послуг, високий рівень співвідношення ціна/якість, низька оперативність та висока трудомісткість замовлення послуг та проведення розрахунків.
• Туристична інфраструктура міста не відповідає сучасним вимогам. Це стосується і транспортної інфраструктури (зокрема місць паркування, стоянок та зупинок туристичного транспорту) та готельної інфраструктури (невисокий рівень забезпеченості номерного фонду для різних категорій споживачів), рекреаційної інфраструктури (зокрема об\’єктів та місць відпочинку, розваг).
• Низька ефективність використання туристичних ресурсів, зон та об\’єктів.
• Недостатній потенціал об\’єктів для проведення ділових, культурних та інших масових заходів.
• Малоефективне методичне, інформаційне та технічне забезпечення екскурсійної діяльності.
Метою Міської цільової програми розвитку туризму в м. Києві до 2015 року (далі по тексту – Програма) є перетворення туризму в одну з найбільш прибуткових галузей економіки Києва, що забезпечить значний внесок у соціально-економічний розвиток міста шляхом збільшення дохідної частини бюджету Києва за рахунок податкових та валютних надходжень, припливу інвестицій, збільшення кількості робочих місць, а також створення сприятливих умов для відпочинку та зміцнення здоров\’я мешканців і гостей міста за умов збереження і раціонального використання культурно-історичної та природної спадщини Києва.
Розробка Програми проводилась з урахуванням Стратегії розвитку туризму і курортів України, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 6 серпня 2008 року N 1088-р, Стратегії розвитку міста Києва до 2025 року, схваленої рішенням Київради від 15.12.2011 N 824/7060 (додаток 1).
Програма передбачає реалізацію комплексу завдань за пріоритетними напрямами туризму, що сприятимуть розв\’язанню соціально-економічних проблем (додаток 2).
ШЛЯХИ ТА ЗАСОБИ ВИРІШЕННЯ ПРОБЛЕМИ
Основними напрямами вирішення проблеми розвитку сфери туризму м. Києва є:
Основними завданнями цього напряму є:
– Організація ефективної системи партнерства державних органів, приватних підприємств та громадських організацій для подальшого розвитку туристичної діяльності, підвищення привабливості м. Києва та покращення його іміджу як туристичного центру.
– Створення ефективної системи місцевих податків і зборів, спрямованої на розвиток туристичної діяльності м. Києва.
– Організація системи пільгового та дисконтного обслуговування туристів і окремих категорій населення, розробка та впровадження туристичної \”картки гостя м. Києва\”.
– Розробка системи заходів щодо підтримки підприємств туристичної та курортно-рекреаційної сфер, що працюють на прийом туристів.
– Забезпечення безпеки туристів та охорони правопорядку біля об\’єктів туристичного показу.
– Забезпечення участі в міжнародних програмах з розвитку туризму, організація міжнародної співпраці у сфері туризму.
• Готельне господарство
Основними завданнями цього напряму є:
– Підтримка впровадження в м. Києві загальноєвропейської системи якості в готельному та ресторанному секторі.
– Будівництво, реконструкція та переоснащення готелів.
• Рекреаційно-курортне господарство та туристичні зони
Основними завданнями цього напряму є:
– Проведення функціонального зонування існуючих рекреаційних та туристичних зон у відповідності до ресурсів цих територій.
– Розробка та організація виконання програм ландшафтного та архітектурного планування рекреаційних та туристичних зон.
– Проведення інвентаризації та створення реєстрів об\’єктів і ресурсів туристично-рекреаційної сфери м. Києва.
– Забезпечення достатньої кількості і раціонального співвідношення об\’єктів рекреаційного використання, туристичного показу, культурно-розважального і спортивного призначення, сервісу та інформаційного обслуговування.
– Організація туристичних і екскурсійних маршрутів та послуг з використанням місцевої специфіки та елементів пізнавального, подієвого, релігійного, спортивно-оздоровчого, екологічного та культурно-розважального туризму.
– Організація маркування маршрутів у туристичних зонах і облаштування їх вказівниками та засобами довідкової інформації.
– Обладнання ключових точок маршрутів в туристичних зонах місцями відпочинку і пунктами особистої гігієни та засобами забезпечення питною водою туристів та інших відвідувачів.
– Обладнання пунктів продажу сувенірної, супутньої та інформаційної продукції.
• Транспортна інфраструктура туризму
Основними завданнями цього напряму є:
– Визначення базових маршрутів та створення місць паркування, стоянок і зупинок туристично-екскурсійного транспорту.
– Розширення можливостей під\’їзду та паркування транспортних засобів до місць масового відвідування об\’єктів туристичного призначення.
– Розширення можливостей обслуговування туристів в аеропорту \”Київ\”, на залізничних вокзалах та автостанціях м. Києва.
• Об\’єкти туристичного призначення
Основними завданнями цього напряму є:
– Організація ремонту, відновлення функціонального та технічного стану туристичних об\’єктів і територій масового відвідування.
– Впровадження аудіозасобів мультимовного забезпечення туристичного супроводу об\’єктів масового відвідування.
– Організація створення об\’єктів туристичного призначення, спортивних майданчиків у парках та інших зонах масового відвідування.
– Організація створення та розвитку загальнодоступних розважальних закладів (ігрових, спортивних) різного рівня для різних категорій туристів.
Основними завданнями цього напряму є:
– Розробка пропозицій та сприяння розвитку перспективних для м. Києва видів туризму, зокрема спортивно-оздоровчого, дитячого та молодіжного, ділового туризму.
– Розробка іміджевих стратегій Києва як туристичного міста – для зовнішнього ринку (місця, відкриті усьому світу, безпечні і з розвиненою туристичною інфраструктурою та багатою культурно-історичною спадщиною) та для внутрішнього ринку (місця, привабливі для гостей з різних українських регіонів, цікаві та різноманітні для різних соціальних груп туристів).
Основними завданнями цього напряму є:
– Розширення та вдосконалення тематики міських та заміських екскурсій для киян і гостей міста.
– Формування бази даних типових екскурсій містом, надання акредитаційною комісією дозволів на право здійснення туристичного супроводу у м. Києві та створення професійного реєстру екскурсоводів та гідів-екскурсоводів.
– Організація впровадження засобів мовної підтримки екскурсій, зокрема засобів індивідуальної трансляції різними іноземними мовами (мультимовний аудіогід), інших засобів мобільного зв\’язку.
Основними завданнями цього напряму є:
– Організація та проведення маркетингової кампанії з просування м. Києва як туристичного центру на внутрішньому та зарубіжних ринках.
– Розробка партнерських програм за принципом державно-комерційного співробітництва.
– Організація та проведення моніторингу туристичної діяльності, централізований збір статистичної інформації, створення загальнодоступної бази статистичних та довідкових даних.
– Розвиток виставкової діяльності в м. Києві та участь в міжнародних туристичних виставкових заходах за кордоном. Розробка та реалізація єдиної концепції представлення міста Києва в рамках роботи стенду на виставках.
– Виготовлення та придбання поліграфічної рекламно-інформаційної та сувенірної продукції туристичних можливостей м. Києва.
– Організація реклами туристичних можливостей м. Києва в засобах масової інформації.
– Організація функціонування та розвитку міського Інтернет-порталу туризму українською, російською, англійською, німецькою та іншими мовами.
– Створення та видання календаря подій м. Києва та розміщення його на Інтернет-порталі.
– Узгодження використання зарубіжних інформаційних ресурсів і ресурсів суміжних галузей, необхідних для розвитку туризму міста.
– Вирішення соціально-правових, нормативних і технологічних питань впровадження електронного маркетингу туристичних можливостей міста в мережах загального користування.
– Створення та забезпечення діяльності міської мережі туристично-інформаційних центрів та пунктів.
Основними завданнями цього напряму є:
– Організація аналізу потреб туристичної сфери в кадрах відповідної кваліфікації.
– Підготовка пропозицій щодо навчальних програм та їх адаптації до вимог туристичного ринку.
– Встановлення партнерських стосунків з міжнародними навчальними закладами туристичного профілю.
– Удосконалення системи перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників туристичної галузі та готельного господарства.
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Виконання Програми дозволить забезпечити просування міста Києва як туристичного центру, створити в столиці сучасну туристичну інфраструктуру на рівні європейських стандартів та дасть можливість:
– створення єдиного та впізнаваного маркетингового образу та бренду столиці, що втілює основні туристичні пропозиції міста для гостей;
– створення нових та модернізації/реконструкції існуючих місць туристичної та відпочинкової інфраструктури м. Києва;
– зміцнення співпраці між державним і приватним секторами;
– залучення вітчизняних та іноземних інвестицій в економіку м. Києва;
– зростання кількості закладів розміщення до 179 одиниць на 13,0 тис. номерів;
– збільшення кількості в\’їзних туристів до 3,0 млн. осіб;
– створення додаткових робочих місць до 3,5 тис.;
– збільшення додаткових надходжень до бюджету до 600,0 млн. грн.;
– збільшення надходжень до бюджетів всіх рівнів до 7,0 млрд. грн.
Показники очікуваних результатів, яких передбачається досягти в результаті реалізації завдань та заходів Програми, наведені у додатку 2.
ФІНАНСОВЕ ТА РЕСУРСНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРОГРАМИ
Виконання заходів Програми (додаток 2) передбачається за рахунок коштів міського бюджету, інвестиційних коштів та інших джерел, не заборонених чинним законодавством України.
Обсяги фінансування заходів Програми уточнюються та визначаються щорічно відповідно до можливостей бюджету м. Києва, прийнятих інвестиційних пропозицій і програм та пропозицій суб\’єктів господарювання на відповідний рік.
КООРДИНАЦІЯ ТА КОНТРОЛЬ ЗА ХОДОМ ВИКОНАННЯ ПРОГРАМИ
Координацію діяльності відповідних структур, пов\’язаних із виконанням Програми, та контроль за виконанням заходів здійснює відповідальний виконавець – Управління туризму виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Відповідальний виконавець Програми подає Головному управлінню економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Головному фінансовому управлінню виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), постійним комісіям Київської міської ради з питань культури та туризму узагальнену інформацію про стан виконання Програми за I півріччя до 25 вересня та за рік до 25 березня.
Відповідальний виконавець Програми щороку здійснює обгрунтовану оцінку результатів виконання Програми та у разі потреби розробляє пропозиції щодо доцільності продовження заходів, включення додаткових заходів, уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, строків виконання заходів.
Після закінчення терміну реалізації Програми відповідальний виконавець складає заключний звіт про результати її виконання та подає його на розгляд сесії Київської міської ради, Головному управлінню економіки та інвестицій та Головному фінансовому управлінню виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) разом із пояснювальною запискою про кінцеві результати виконання Програми.
Cхожі записи