Про деякі питання застосування законодавства у сфері містобудівної діяльності

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
22.01.2013  № 01-06/84/2013
Господарські суди України
Про деякі питання застосування законодавства у сфері містобудівної діяльності
У зв\’язку з виникненням у судовій практиці питань, пов\’язаних із застосуванням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вважаємо за необхідне звернути увагу на таке.
1. У вирішенні спорів за участю Державної архітектурно-будівельної інспекції України та її територіальних органів господарським судам слід враховувати, що правовідносини у сфері містобудівної діяльності регулюються Цивільним кодексом України (далі – ЦК України), Господарським кодексом України (далі – ГК України), Земельним кодексом України, які визначають загальні засади правового регулювання даних відносин.
Крім того, відповідні правовідносини регулюються нормами, наведеними, зокрема:
1.1. У Законах України:
– \”Про основи містобудування\” від 16.11.92 № 2780-XII;
– \”Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення\” від 24.02.94 № 4004-XII;
– \”Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудування\” від 14.10.94 № 208/94-ВР;
– \”Про архітектурну діяльність\” від 20.05.99 № 687-XIV;
– \”Про ліцензування певних видів господарської діяльності\” від 01.06.2000 № 1775-III;
– \”Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності\” від 06.09.2005 № 2806-IV;
– \”Про благоустрій населених пунктів\” від 06.09.2005 № 2807-IV;
– \”Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності\” від 05.04.2007 № 877-V;
– \”Про запобігання впливу світової фінансової кризи на розвиток будівельної галузі та житлового будівництва\” від 25.12.2008 № 800-VI;
– \”Про регулювання містобудівної діяльності\” від 17.02.2011 № 3038-VI;
– \”Про будівельні норми\” від 05.11.2009 № 1704-VI;
– \”Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності\” від 19.05.2011 № 3392-VI;
1.2. В Указі Президента України \”Про затвердження Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України\” від 08.04.2011 № 439/2011;
1.3. У постановах Кабінету Міністрів України:
– \”Про затвердження Положення про порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудування\” від 06.04.95 № 244;
– \”Про ліцензування господарської діяльності, пов\’язаної із створенням об\’єктів архітектури\” від 05.12.2007 № 1396;
– \”Про порядок прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об\’єктів\” від 13.04.2011 № 461;
– \”Про деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт\” від 13.04.2011 № 466;
– \”Про затвердження Порядку віднесення об\’єктів будівництва до IV і V категорій складності\” від 27.04.2011 № 557;
– \”Про затвердження Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України\” від 11.05.2011 № 560;
– \”Про утворення територіальних органів Державної архітектурно-будівельної інспекції\” від 23.05.2011 № 549;
– \”Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю\” від 23.05.2011 № 553;
– \”Деякі питання професійної атестації відповідальних виконавців окремих видів робіт (послуг), пов\’язаних із створенням об\’єктів архітектури\” від 23.05.2011 № 554;
– \”Про затвердження Порядку проведення експертизи містобудівної документації\” від 25.05.2011 № 548;
– \”Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні\” від 25.05.2011 № 555;
– \”Про Порядок обміну інформацією між містобудівним та державним земельним кадастрами\” від 25.05.2011 № 556;
– \”Деякі питання забезпечення діяльності Державної архітектурно-будівельної інспекції, її територіальних органів та їх працівників\” від 25.05.2011 № 558;
– \”Про містобудівний кадастр\” від 25.05.2011 № 559;
– \”Про затвердження переліку органів державного ринкового нагляду та сфер їх відповідальності\” від 01.06.2011 № 573;
– \”Про затвердження Порядку проведення державної експертизи інвестиційних програм (проектів)\” від 09.06.2011 № 701;
– \”Деякі питання відшкодування суб\’єктом господарювання вартості відібраних зразків нехарчової продукції та проведення їх експертизи (випробування)\” від 31.08.2011 № 921;
– \”Про затвердження Порядку здійснення контролю стану виконання рішень про вжиття обмежувальних (корегувальних) заходів\” від 05.10.2011 № 1017;
– \”Про відновлення дії постанови Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1396 та внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України\” від 18.01.2012 № 43;
– \”Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України та визнання такою, що втратила чинність, постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2009 № 759\” від 27.02.2012 № 148;
1.4. У наказах Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України (до 09.12.2010 – Міністерство регіонального розвитку та будівництва України):
– \”Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов\’язаної із створенням об\’єктів архітектури\” від 27.01.2009 № 47, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 11.03.2009 за № 226/16242;
– \”Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов\’язаної із створенням об\’єктів архітектури\” від 06.10.2010 № 392, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22.10.2010 за № 965/18260;
– \”Про затвердження Порядку розроблення проектної документації на будівництво об\’єктів\” від 16.05.2011 № 45, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 01.06.2011 за № 651/19389;
– \”Про затвердження Критеріїв, яким повинні відповідати експертні організації, що здійснюють експертизу проектів будівництва\” від 23.05.2011 № 53, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 16.06.2011 за № 719/19457;
– \”Про затвердження Порядку розроблення історико-архітектурного опорного плану населеного пункту\” від 02.06.2011 № 64, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 781/19519;
– \”Про затвердження Порядку прийняття в експлуатацію індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них, громадських будинків I та II категорій складності, які збудовані без дозволу на виконання будівельних робіт, і проведення технічного обстеження їх будівельних конструкцій та інженерних мереж\” від 24.06.2011 № 91, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 11.07.2011 за № 830/19568;
– \”Про затвердження Порядку ведення єдиного реєстру отриманих повідомлень про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про початок виконання підготовчих і будівельних робіт, виданих дозволів на виконання будівельних робіт, зареєстрованих декларацій про готовність об\’єкта до експлуатації та виданих сертифікатів, відмов у реєстрації таких декларацій та у видачі таких дозволів і сертифікатів\” від 24.06.2011 № 92, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 19.07.2011 за № 885/19623;
– \”Про затвердження Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки\” від 05.07.2011 № 103, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за № 902/19640;
– \”Про затвердження Типового положення про архітектурно-містобудівні ради\” від 07.07.2011 № 108, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за № 903/19641;
– \”Про затвердження Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст\” від 07.07.2011 № 109, зареєстрованому у Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за № 912/19650;
– \”Про затвердження форм актів та інших документів, які складаються під час або за результатами здійснення державного архітектурно-будівельного контролю\” від 15.05.2012 № 240, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 04.07.2012 за № 1116/21428;
1.5. У наказі Міністерства юстиції України \”Про затвердження форми висновку юридичної служби міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади та його територіальних органів, місцевих державних адміністрацій за результатами проведення юридичної експертизи проекту нормативно-правового акта\” від 06.07.2011 № 1805/5, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 07.07.2011 за № 826/19564, тощо.
2. Справи у спорах, пов\’язаних із застосуванням санкцій, в тому числі щодо оскарження постанов інспекцій державного архітектурно-будівельного контролю у сфері містобудування, підвідомчі господарським судам (див. підпункт 3.2 пункту 3 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 24.10.2011 № 10 \”Про деякі питання підвідомчості і підсудності справ господарським судам\”, з подальшими змінами).
3. У вирішенні спорів, пов\’язаних із застосуванням санкцій за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, господарським судам слід враховувати, що 19.01.2012 набрав чинності Закон України \”Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності та вдосконалення державного регулювання у сфері містобудівної діяльності\” від 22.12.2011 № 4220-VI, яким викладено у новій редакції Закон України від 14.10.94 № 208/94-ВР; до цього останнього в подальшому також внесено зміни згідно із Законом України \”Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань регулювання містобудівної діяльності\” від 20.11.2012 № 5496-VI, що набули чинності з 05.01.2013. Отже, вирішуючи відповідні спори, суди мають враховувати ту редакцію Закону України \”Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності\”, яка була чинна на момент виникнення спірних правовідносин.
Закон України \”Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності\”, в редакції, що набула чинності з 22.12.2011 року (далі – Закон), визначає правопорушення, які відповідно до статті 2 цього Закону класифіковано в залежності від суб\’єктів відповідальності. Так, за виконання будівельних робіт без реєстрації відповідної декларації чи без відповідного дозволу притягненню до відповідальності підлягає не лише замовник, але й суб\’єкти містобудування, які виконують будівельні роботи і якими є підрядники.
Відповідальність за деякі порушення диференційовано у залежності від категорії складності об\’єкта будівництва.
Розміри штрафів визначаються, виходячи з мінімальної заробітної плати, – від вісімнадцяти до дев\’ятисот розмірів мінімальних зарплат залежно від виду порушення. При вчиненні дій, передбачених частинами першою – восьмою статті 2 Закону, для суб\’єктів містобудування, яких протягом року було притягнуто до відповідальності за аналогічні порушення, розмір штрафу подвоюється.
4. Вирішуючи спори про накладення штрафів у сфері містобудування, господарським судам слід виходити з приписів статей 42, 48, 55 Господарського кодексу України (далі – ГК України), якими передбачено, що суб\’єкти господарювання в процесі здійснення підприємництва як виду господарської діяльності реалізують свої права, а держава через свої органи бере участь у господарських відносинах з метою захисту цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав суб\’єктів підприємництва.
Порядок накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності визначено постановою Кабінету Міністрів України \”Про затвердження Порядку накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності\” від 06.04.95 № 244.
Справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності розглядають центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, яким на час надіслання цього листа є Державна архітектурно-будівельна інспекція України, та її територіальні органи (далі – Інспекція). Накладати штраф від імені Інспекції мають право керівник Інспекції та його заступники.
Акти та інші документи, які складаються під час або за результатами здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, оформлюються згідно з вимогами наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 15.05.2012 № 240, який набрав чинності з 23.07.2012.
5. Згідно з приписами статті 250 ГК України відповідні санкції можуть бути застосовані до суб\’єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніш як через один рік з дня порушення цим суб\’єктом встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, крім випадків, передбачених законом.
Частиною одинадцятою статті 2 Закону встановлено, що штраф може бути накладено на суб\’єктів містобудування протягом шести місяців з дня виявлення правопорушення, але не пізніше як через три роки з дня його вчинення.
У разі якщо правопорушення триває в часі, обчислювати шестимісячний строк притягнення до відповідальності необхідно з того моменту, коли посадовій особі інспекції державного архітектурно-будівельного контролю стало відомо про факт вчинення правопорушення, передбаченого Законом.
Частина друга статті 4 Закону визначає, що постанови про накладення штрафів за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, винесені посадовими особами Інспекції, є виконавчими документами і підлягають виконанню в установленому законом порядку.
У разі несплати штрафу в зазначений строк другий примірник постанови надсилається органу державної виконавчої служби для виконання постанови в примусовому порядку.
Постанову Інспекції може бути оскаржено до суду протягом 15 днів з дня її винесення з повідомленням про таке оскарження у той самий строк органу, який виніс постанову.
6. Що ж до заяв та скарг, поданих Інспекціями у справах, пов\’язаних з питаннями, які стосуються її повноважень, то за змістом приписів статей 1, 2, 5 Закону України \”Про судовий збір\” (у редакції, що була чинна до 05.01.2013), вбачається, що Інспекція не звільнялася від сплати судового збору у спорах, що виникають у сфері містобудівної діяльності. Водночас частиною першою статті 8 Закону України \”Про судовий збір\” передбачено можливість, зокрема, відстрочення судом сплати судового збору на певний строк, але не довше ніж до ухвалення судового рішення у справі. Відповідні питання можуть бути вирішені судом в ухвалі про прийняття позовної заяви чи іншої заяви або скарги, передбаченої Господарським процесуальним кодексом України, з подальшим вирішенням питання щодо розподілу судових витрат у прийнятті судового рішення в порядку статті 49 названого Кодексу.
Разом з тим, вирішуючи питання про прийняття позовної заяви, апеляційної та касаційної скарг, поданих після 05.01.2013, у справах зі спорів, пов\’язаних з реалізацією повноважень Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Державної архітектурно-будівельної інспекції України та її територіальних органів, господарські суди мають враховувати, що згідно з пунктом 24 частини першої статті 5 Закону України \”Про судовий збір\” (в редакції Закону України \”Про внесення змін до деяких законодавчих актів України з питань регулювання містобудівної діяльності\” від 20.11.2012 № 5496-VI) зазначені органи звільнено від сплати судового збору.

admin

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code