Компетенція власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів
До компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та
залізничних переїздів або уповноважених ними органів у сфері
дорожнього руху належить:
розробка програм та здійснення заходів щодо розвитку,
удосконалення, ремонту та утримання у безпечному для дорожнього
руху стані доріг, вулиць та залізничних переїздів, зон відчуження;
визначення структур управління, проектування, будівництва та
утримання доріг, вулиць та залізничних переїздів;
участь у розробці положень про спеціальні структури
управління дорожнім рухом;
компенсація витрат власникам транспортних засобів, якщо
дорожньо-транспортні пригоди сталися з причин незадовільного
експлуатаційного утримання автомобільних доріг, вулиць та
залізничних переїздів, за рішеннями судових органів;
забезпечення безпечних, економічних та комфортних умов
дорожнього руху;
організація і здійснення заходів, спрямованих на захист
навколишнього природного середовища;
забезпечення учасників дорожнього руху інформацією з питань
стану аварійності та дорожнього покриття, гідрометеорологічних та
інших умов;
вирішення питань експлуатації автомобільних доріг, вулиць та
залізничних переїздів у надзвичайних ситуаціях;
передача права на експлуатаційне утримання доріг, вулиць та
залізничних переїздів іншим юридичним особам;
визначення нормативів та виділення необхідних коштів на
будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання автомобільних
доріг, вулиць та залізничних переїздів;
передача права на будівництво комунальних та інших споруд,
прокладання комунікацій, на захисні роботи і споруди, сервісні
споруди та обладнання відповідно до чинного законодавства;
проведення робіт по створенню і утриманню придорожніх зелених
насаджень та інше;
термінове усунення пошкоджень на автомобільних дорогах,
вулицях та залізничних переїздах;
влаштування місць для зупинок транспортних засобів, стоянок і
відпочинку учасників дорожнього руху та створення інших об\’єктів
дорожнього сервісу;
розробка та облаштування автомобільних доріг, вулиць та
залізничних переїздів системами термінового зв\’язку для виклику
міліції, екстреної медичної допомоги та технічної допомоги;
{ Абзац шістнадцятий статті 9 із змінами, внесеними згідно із
Законами N 586-VI ( 586-17 ) від 24.09.2008, N 5081-VI ( 5081-17 )
від 05.07.2012 }
обладнання доріг, вулиць та залізничних переїздів технічними
засобами регулювання дорожнього руху та їх утримання;
проведення лінійного аналізу аварійності на підвідомчих
автомобільних дорогах, вулицях та залізничних переїздах;
виявлення аварійно-небезпечних ділянок та місць концентрації
дорожньо-транспортних пригод і впровадження у таких місцях
відповідних заходів щодо удосконалення організації дорожнього
руху;
погодження маршрутів перевезення небезпечних, надгабаритних і
великовагових вантажів;
забезпечення роботи спеціалізованих служб по здійсненню
заходів щодо організації дорожнього руху;
своєчасне виявлення перешкод дорожньому руху та їх усунення,
а у разі неможливості – невідкладне позначення дорожніми знаками,
огороджувальними і направляючими засобами;
організація виконання встановлених вимог щодо забезпечення
безпеки дорожнього руху;
вирішення інших питань дорожнього руху згідно з чинним
законодавством.
Стаття 10. Компетенція власників транспортних засобів
До компетенції власників транспортних засобів належить:
здійснення заходів щодо розвитку, експлуатації та утримання
у справному технічному стані транспортних засобів; { Абзац другий
статті 10 із змінами, внесеними згідно із Законом N 3565-VI
( 3565-17 ) від 05.07.2011 }
розвиток мережі навчальних закладів по підготовці та
підвищенню кваліфікації водіїв транспортних засобів;
організація та здійснення заходів щодо медичного забезпечення
безпеки дорожнього руху;
організація та здійснення заходів щодо захисту навколишнього
природного середовища від шкідливого впливу транспорту;
організація та фінансування заходів, пов\’язаних із
профілактикою дорожньо-транспортного травматизму;
вирішення питань експлуатації транспорту у надзвичайних
ситуаціях;
створення за наявності більше п\’ятнадцяти одиниць
транспортних засобів, що дислокуються в одному населеному пункті,
автотранспортного підприємства з відокремленою територією та
комплексом відповідних умов, із введенням посад фахівців з безпеки
дорожнього руху, відповідальних за зберігання, технічне
обслуговування та експлуатацію транспортних засобів. { Статтю 10
доповнено абзацом восьмим згідно із Законом N 586-VI ( 586-17 )
від 24.09.2008 }
Стаття 11. Участь міністерств, інших центральних органів
виконавчої влади та об\’єднань у
забезпеченні безпеки дорожнього руху
Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та
об\’єднання у межах своєї компетенції забезпечують безпеку
дорожнього руху, несуть відповідальність за виконання державних і
галузевих програм у сфері дорожнього руху, видають нормативні акти
про дорожній рух, що не суперечать законодавству про дорожній рух,
сприяють підприємствам, установам та організаціям, що входять до
їх складу, у здійсненні заходів, спрямованих на забезпечення
безпеки дорожнього руху.
{ Частину другу статті 11 виключено на підставі Закону
N 5459-VI ( 5459-17 ) від 16.10.2012 }
У міністерствах, інших центральних органах виконавчої влади
та об\’єднаннях, підприємствах та організаціях, що мають
транспортні засоби, при чисельності зайнятих експлуатацією
транспортних засобів понад 50 чоловік, вводиться посада фахівця з
безпеки дорожнього руху, а понад 500 чоловік – створюється служба
безпеки дорожнього руху. Положення про цю службу затверджує
Кабінет Міністрів України.
Стаття 12. Участь підприємств, установ, організацій у
забезпеченні безпеки дорожнього руху, обов\’язки
посадових осіб у цій сфері
1. Підприємства, установи та організації незалежно від форм
власності та господарювання розробляють і здійснюють заходи для
забезпечення безпеки дорожнього руху, проводять у трудових
колективах профілактичну роботу по дотриманню вимог законодавства
про дорожній рух, за згодою з первинними профспілковими
організаціями включають до колективних договорів вимоги щодо форм
впливу на членів трудового колективу у разі порушення ними
обов\’язків учасників дорожнього руху, встановлених чинним
законодавством про дорожній рух.
( Частина перша статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом
N 1096-IV ( 1096-15 ) від 10.07.2003 )
2. Посадові особи, які відповідають за експлуатацію і
технічний стан транспортних засобів, зобов\’язані:
забезпечувати добір, підвищення кваліфікації та професійного
рівня водіїв, здійснювати контроль за станом їх здоров\’я і
дотриманням режиму праці та відпочинку;
забезпечувати належний технічний стан транспортних засобів та
дотримання екологічних вимог їх експлуатації;
не допускати до керування транспортними засобами осіб, які не
мають права на керування транспортним засобом відповідної
категорії, не пройшли у встановлений строк медичного огляду,
перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп\’яніння
або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та
швидкість реакції; { Абзац четвертий частини другої статті 12 із
змінами, внесеними згідно із Законом N 586-VI ( 586-17 ) від
24.09.2008 }
не випускати на лінію транспортні засоби, технічний стан яких
не відповідає вимогам державних стандартів, правил дорожнього
руху, а також якщо вони не зареєстровані у встановленому порядку,
переобладнані з порушенням вимог законодавства або не пройшли
обов\’язкового технічного контролю. { Абзац п\’ятий частини другої
статті 12 із змінами, внесеними згідно із Законом N 3565-VI
( 3565-17 ) від 05.07.2011 }
3. Посадові особи, які відповідають за будівництво,
реконструкцію, ремонт, експлуатацію та облаштування автомобільних
доріг, вулиць та залізничних переїздів, мостів, шляхопроводів,
інших споруд, зобов\’язані:
забезпечувати утримання їх у стані, що відповідає
встановленим вимогам щодо забезпечення безпеки дорожнього руху;
при виникненні умов, що створюють загрозу безпеці дорожнього
руху, здійснювати заходи для своєчасної заборони або обмеження
руху ( 879-2007-п ), а також відновлення безпечних умов для руху;
впроваджувати у повному обсязі заходи щодо безпеки дорожнього
руху при здійсненні будівництва, реконструкції та ремонту доріг,
вулиць та залізничних переїздів;
позначати місця виконання робіт, місця, де залишено на
дорозі, вулиці, залізничному переїзді машини і механізми,
будівельні матеріали тощо, відповідними дорожніми знаками,
огороджувальними і направляючими засобами, а в темний час доби і
при тумані – сигнальними вогнями, передбаченими діючими нормами;
по закінченні робіт на дорозі, вулиці, залізничному переїзді
негайно привести їх у стан, що забезпечує безперешкодний і
безпечний рух транспортних засобів і пішоходів, та впорядкувати
зони відчуження;
у разі забруднення проїзної частини доріг, вулиць,
залізничних переїздів невідкладно здійснювати заходи для їх
очищення і своєчасного попередження учасників дорожнього руху про
загрозу безпеці руху, що виникла;
обладнувати їх технічними засобами регулювання дорожнього
руху;
виявляти аварійно-небезпечні ділянки та місця концентрації
дорожньо-транспортних пригод та забезпечувати здійснення у таких
місцях відповідних заходів щодо удосконалення умов та організації
дорожнього руху для забезпечення його безпеки;
своєчасно виявляти перешкоди дорожньому руху та забезпечувати
їх усунення, а у разі неможливості – невідкладно позначати
дорожніми знаками, огороджувальними і направляючими засобами;
щомісяця проводити лінійний аналіз аварійності.
4. Особи, які відповідають за експлуатацію під\’їзних і
грунтових доріг, а також власники транспортних засобів зобов\’язані
виключати можливість виносу транспортними засобами землі, каміння
або інших матеріалів на автомобільні дороги, вулиці, залізничні
переїзди.
Стаття 13. Участь об\’єднань громадян і громадян у
здійсненні заходів щодо безпеки дорожнього руху
Об\’єднання громадян і громадяни мають сприяти державним
органам у здійсненні заходів щодо безпеки дорожнього руху.
{ Частину другу статті 13 виключено на підставі Закону
N 586-VI ( 586-17 ) від 24.09.2008 }
Міністерства, інші центральні органи виконавчої влади та
об\’єднання зобов\’язані враховувати пропозиції об\’єднань громадян і
громадян з питань безпеки дорожнього руху.
Держава забезпечує проведення пільгової податкової політики
щодо об\’єднань громадян, головною метою яких є проведення заходів
з безпеки дорожнього руху.