ЗАТВЕРДЖЕНО 
Наказ Міністерства 
інфраструктури України 
26.07.2013  № 550
Зареєстровано в Міністерстві 
юстиції України 
22 серпня 2013 р. 
за № 1453/23985
ПРАВИЛА експлуатації колісних транспортних засобів
І. Загальні положення
1. Ці Правила визначають механізм організації безпечного утримання колісних транспортних засобів (КТЗ) категорій M, N, O впродовж експлуатаційного життєвого циклу автомобільним перевізником (їх власником, орендарем), автомобільним самозайнятим перевізником, а також підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності (далі – перевізники). Ці Правила можуть використовуватися підприємствами автомобільного сервісу (далі – ремонтники).
Ці Правила не стосуються питань охорони праці, пожежної безпеки, організації і забезпечення використання колісних транспортних засобів з метою надання транспортних послуг, питань дотримання правил дорожнього руху.
2. Ці Правила поширюються на суб’єктів господарювання, які організовують або здійснюють роботи у сфері технічної експлуатації колісних транспортних засобів (придбання-продаж, утримання, передання на утилізацію колісних транспортних засобів або їх частин).
3. Ці Правила не стосуються питань технічної експлуатації:
тролейбусів;
КТЗ, які експлуатують за прямим призначенням як спеціально спроектовані для підрозділів Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства оборони України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління державної охорони України, Державної служби України з надзвичайних ситуацій, Державної прикордонної служби України, Державної спеціальної служби транспорту, аварійно-рятувальної служби відповідно до Кодексу цивільного захисту України;
перегонових, спортивних КТЗ, а також тих, що виготовлені понад 30 років тому і мають колекційну цінність.
4. Ці Правила застосовуються разом з Правилами експлуатування акумуляторних свинцевих стартерних батарей колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 02 липня 2008 року № 795, зареєстрованими у Міністерстві юстиції України 25 липня 2008 року за № 689/15380, а також правилами експлуатації інших частин та систем КТЗ, що визначаються відповідно до Закону України «Про автомобільний транспорт».
5. Скорочення, які застосовано в цих Правилах:
ДТП – дорожньо-транспортна пригода;
ІЗВ – інформаційне забезпечення від виробника КТЗ;
КТЗ – колісний транспортний засіб;
VIN – ідентифікаційний номер;
OBD – влаштована в КТЗ (бортова) система діагностування.
6. У цих Правилах терміни вживаються в таких значеннях:
1) «дорожньо-кліматичні зони», «задовільний технічний стан дорожнього покриття», «коефіцієнт використання вантажності (kв)», «коефіцієнт використання пасажировмісності (kпас)», «коефіцієнт використання пробігу колісного транспортного засобу (kпр)», «особливі умови експлуатації»; «ступінь хімічного забруднення» – у значеннях, визначених Експлуатаційними нормами середнього ресурсу пневматичних шин колісних транспортних засобів і спеціальних машин, виконаних на колісних шасі, затвердженими наказом Міністерства транспорту та зв’язку України від 20 травня 2006 року № 488, зареєстрованими в Міністерстві юстиції України 15 червня 2006 року за № 712/12586;
2) базова конструкція КТЗ – конструкція серійного виконання КТЗ, зокрема призначеного для виконання спеціальних робочих функцій, без додатково встановлених нефункційних для руху дорогами його систем та частин, яка відповідає встановленим виробником вимогам;
3) безпечність конструкції – стан конструкції, яка відповідає вимогам законодавчо регульованої сфери стосовно активної, пасивної, загальної, екологічної безпечності відповідно до норм, що діяли на дату першої реєстрації КТЗ;
4) безпечність конструкції активна – конструктивне виконання КТЗ відповідно до Правил ЄЕК ООН та рекомендацій Комітету внутрішнього транспорту ЄЕК ООН, визначених у розділі 4 Зведеної резолюції стосовно конструкції транспортних засобів (СР.3) – (ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.2 від 30 червня 2011 року – документ Європейської економічної комісії ООН) (далі – Зведена резолюція) щодо систем гальмування, звукових сигнальних приладів, освітлення та світлової сигналізації, світловідбивних пристроїв та розпізнавальних знаків, пневматичних шин, органів управління, поля огляду з місця водія спереду КТЗ та огляду в інших напрямках, пристроїв обмеження швидкості, систем кермування;
5) безпечність конструкції екологічна – конструктивне виконання КТЗ відповідно до Правил ЄЕК ООН, Приписів ЄЕК ООН та рекомендацій Комітету внутрішнього транспорту ЄЕК ООН, визначених у розділі 6 Зведеної резолюції стосовно обмеження викидів забруднюючих речовин, витрати палива, потужності двигуна, акустичного шуму;
6) безпечність конструкції загальна – конструктивне виконання КТЗ відповідно до Правил ЄЕК ООН та рекомендацій Комітету внутрішнього транспорту ЄЕК ООН, визначених у розділі 7 Зведеної резолюції стосовно захисних шоломів, попереджувальних трикутних знаків, систем живлення КТЗ стисненим природним газом та зрідженим нафтовим газом, зчіпних пристроїв, КТЗ спеціального призначення та для перевезення небезпечних вантажів, систем сигналізації та систем запобігання викраденню, міських та міжміських автобусів, електромагнітної сумісності, систем опалення, застосування скломатеріалів, розподілу маси та навантаги на осі КТЗ, бризковиків, а також аптечки першої домедичної допомоги;
7) безпечність конструкції пасивна – конструктивне виконання КТЗ відповідно до Правил ЄЕК ООН та рекомендацій Комітету внутрішнього транспорту ЄЕК ООН, визначених у розділі 5 Зведеної резолюції стосовно лобового й бокового зіткнення, удару ззаду, передніх і задніх протипідкатних пристроїв, бокового захисту, зовнішніх виступів, внутрішнього обладнання, міцності сидінь, утримувальних систем для дорослих і дітей, захисту водія від удару в кермо, замків та засобів закріплення дверей КТЗ, кабіни вантажного КТЗ, займистості матеріалів, захисту пасажирів від зміщення багажу, безпеки пішоходів;
8) безпечність технічного стану КТЗ – безпечність конструкції та відповідність її експлуатаційних характеристик інформаційному забезпеченню від виробника;
9) експлуатаційний життєвий цикл КТЗ (його складника) – сукупність процесів застосування за призначенням, підтримування роботоздатності, енергоефективності, безпечності технічного стану транспортного засобу (його складника) для людей та довкілля, а також систематичного передавання на утилізацію швидкозношуваних складників використаного ресурсу у період від уведення транспортного засобу до сфери технічної експлуатації до передання його на утилізацію;
10) експлуатаційні рідини – моторні та трансмісійні оливи, робочі рідини (тіла) гальмових систем, зокрема протиобмерзних пристроїв пневматичних та пневмогідравлічних гальмових систем, урухомника системи кермування й зчеплення, гідравлічних систем урухомлення спеціального устатковання, робоче тіло охолодної системи двигуна, системи опалення пасажирського салону, системи кондиціювання, електроліт акумуляторних батарей, рідини змивачів стекол та для обробки замків дверей КТЗ проти обмерзання, робочі тіла систем кондиціювання та спеціального обладнання;
11) зимовий сезон – період часу, який розпочинається датою досягнення природних умов, за яких впродовж семи діб утримується температура навколишнього природного середовища нижче ніж плюс 5°С, але не пізніше 31 листопада, а закінчується датою досягнення природних умов, за яких впродовж семи діб утримується температура навколишнього природного середовища вище ніж плюс 5°С, але не пізніше 31 березня;
12) компонент – обладнання, тип якого може бути затверджений окремо без відношення до певного типу колісного транспортного засобу;
13) літній сезон – період часу впродовж календарного року у проміжок часу між датами кінця і початку зимового сезону;
14) марковання – нанесені на колісний транспортний засіб, його частину, а також на документацію з питань наданих послуг з технічного обслуговування і ремонту КТЗ, його систем та частин знаки, які їх характеризують;
15) новий КТЗ – КТЗ, на який не видавалися документи щодо державної реєстрації уповноважених органів, у тому числі іноземних;
16) нормальні умови експлуатації КТЗ:
а) дорожньо-кліматичні умови центральної й північної зон України;
б) дороги міст та міжміського сполучення І, ІІ та ІІІ категорій конструкції за ДБН В.2.3-4-2007 та ДБН В.2.3-5-2001 й технічного стану за ДСТУ 3587-97;
в) тип дорожнього покриття – асфальтобетон;
г) співвідношення величин пробігу КТЗ у місті та пробігу поза містом становить 2:3;
ґ) застосування, технічне обслуговування й ремонту КТЗ здійснюють за вимогами їхнього виробника й нормативних документів;
д) інтенсивність експлуатації за місячним пробігом не менше: вантажних КТЗ (бортові, автомобілі-тягачі, причепи та напівпричепи) у внутрішньому сполученні – 3000 км/місяць, вантажних КТЗ (бортові, автомобілі-тягачі, причепи та напівпричепи) у міжнародному сполученні – 6300 км/місяць, автобусів і таксі – 4000 км/місяць, вантажопасажирських КТЗ – 2700 км/місяць, легкових автомобілів – 2500 км/місяць;
е) щомісячний коефіцієнт використання пасажировмісності: автобусів kпас = (0,8…1), легкових автомобілів kпас =(0,4…0,6);
є) щомісячний коефіцієнт використання вантажності КТЗ: kв =(0,5…0,7) – для вантажних автомобілів, причепів та напівпричепів, kв =(0,6…0,8) – для вантажопасажирських автомобілів, kв =(0,7…0,95) – для автомобілів-самоскидів;
ж) щомісячний коефіцієнт використання пробігу: kпр =(0,5…0,7) – для вантажних автомобілів, kпр =(0,4…0,48) – для автомобілів-самоскидів, kпр = (0,8…1,0) – для автобусів, вантажопасажирських і легкових автомобілів;
з) ступінь хімічного забруднення – І;
17) підприємство технічного сервісу – підприємство, яке забезпечує технічні операції і процеси з утримання транспортних засобів у безпечному технічному стані відповідно до технічних умов виробника та норм законодавства;
18) Припис ЄЕК ООН – технічний припис Європейської економічної комісії Організації Об`єднаних Націй стосовно мінімальних вимог до технічного стану транспортного засобу в рамках Угоди про прийняття єдиних технічних умов періодичних технічних оглядів колісних транспортних засобів і про взаємне визнання таких оглядів;
19) складник – система, частина, експлуатаційний матеріал КТЗ;
20) сполука КТЗ – зчеплені транспортні засоби, які беруть участь у дорожньому русі, як єдине ціле;
21) строк збережуваності – календарна тривалість зберігання та (або) транспортування КТЗ, протягом якої значення характеристик, що забезпечують здатність КТЗ безпечно виконувати встановлені функції, перебувають у заданих межах;
22) строк служби – календарна тривалість експлуатації об’єкта від початку чи від його поновлення після ремонту до переходу в граничний стан;
23) технічна експлуатація – технічні операції та процеси утримання колісних транспортних засобів у безпечному технічному стані відповідно до технічних умов виробника та норм законодавства;
24) технічні приписи – Правила Європейської Економічної Комісії Організації Об`єднаних Націй (Правила ЄЕК ООН) – міжнародні технічні регламенти, які є додатками до Угоди про прийняття єдиних технічних приписів для колісних транспортних засобів, предметів обладнання та частин, які можуть бути встановлені та (або) використані на колісних транспортних засобах, і про умови взаємного визнання офіційних затверджень, виданих на основі цих приписів, підписаної 20 березня 1958 року в м. Женева, з поправками 1995 року (далі – Женевська угода 1958 року), нормативно-правові акти, технічні регламенти, національні стандарти, технічні вимоги, що стосуються певних категорій транспортних засобів чи обладнання, які застосовуються у законодавчо регульованій сфері;
25) транспортна норма – максимально допустима кількість складників КТЗ, ресурс яких вичерпано або подальше використання заборонено законодавством через невідповідний вимогам виробника та (або) законодавства технічний стан, до якої допускається їх накопичення і зберігання в суб’єкта господарювання у межах ліміту на нормативно допустимий обсяг утворення відходів;
26) утримання транспортного засобу – забезпечення державної реєстрації, дотримання умов безпечності технічного та санітарного стану, проведення обов’язкового технічного контролю, своєчасного виконання технічного обслуговування і ремонту, охорони, передання транспортного засобу та його швидкозношуваних складників на утилізацію або видалення відповідно до законодавства.
7. Для ідентифікації КТЗ, визначення вимог і методів технічного обслуговування і ремонту застосовують такі нормативно-технічні документи:
1) національні стандарти:
ДБН В.2.3-4-2007. «Споруди транспорту. Автомобільні дороги. Частина I. Проектування. Частина II. Будівництво»;
ДБН В.2.3-5-2001. «Споруди транспорту. Вулиці та дороги населених пунктів»;
ДСТУ 2391:2010. «Система технологічної документації. Терміни та визначення основних понять»;
ДСТУ 2681-94. «Метрологія. Терміни та визначення»;
ДСТУ 3321:2003. «Система конструкторської документації. Терміни та визначення понять»;
ДСТУ ISO 3779:2012. «Колісні транспортні засоби. Номер ідентифікаційний транспортного засобу (VIN). Зміст і структура» (ISO 3779:2012, IDT)»;
ДСТУ ISO 3780:2012. «Колісні транспортні засоби. Код міжнародний ідентифікаційний виробника (WMI). Зміст і структура (ISO 3780:2012, IDT)»;
ДСТУ ISO 4030:2012. «Колісні транспортні засоби. Код міжнародний ідентифікаційний виробника (VIN). Розташування та спосіб нанесення (ISO 4030:1983, IDT)»;
ДСТУ 3587-97. «Безпека дорожнього руху. Автомобільні дороги, вулиці та залізничні переїзди. Вимоги до експлуатаційного стану»;
ДСТУ 3649:2010. «Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання»;
ДСТУ 4276:2004. «Система стандартів у галузі охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання ресурсів. Атмосфера. Норми і методи вимірювання димності відпрацьованих газів автомобілів з дизелями або газодизелями»;
ДСТУ 4277:2004. «Система стандартів у галузі охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання ресурсів. Атмосфера. Норми і методи вимірювання вмісту оксиду вуглецю та вуглеводнів у відпрацьованих газах автомобілів з двигунами, що працюють на бензині або газовому паливі»;
ДСТУ 7013:2009. «Автобуси спеціалізовані для перевезення школярів. Технічні вимоги»;
ДСТУ 7032:2009. «Колісні транспортні засоби. Автомобілі швидкої медичної допомоги та їхнє устатковання. Технічні вимоги та методи випробування (EN 1789:2007, MOD)»;
ДСТУ ГОСТ 9.101:2004. «Єдина система захисту від корозії та старіння. Основні положення (ГОСТ 9.101-2002, IDT)»;
ДСТУ ГОСТ 30478:2006. «Автобуси для перевезення інвалідів. Загальні технічні вимоги (ГОСТ 30478-96, IDT)»;
2) міждержавні стандарти:
ГОСТ 9.014-78. «Единая система защиты от коррозии и старения. Временная противокоррозионная защита изделий. Общие требования»;
ГОСТ 15.601-98. «Система разработки и постановки продукции на производство. Техническое обслуживание и ремонт техники. Основные положения»;
ГОСТ 15150-69. «Машины, приборы и другие технические изделия. Исполнения для различных климатических районов. Категории, условия эксплуатации, хранения и транспортирования в части воздействия климатических факторов внешней среды»;
ГОСТ 19903-74. «Прокат листовой горячекатаный. Сортамент».
8. КТЗ експлуатують відповідно до вимог таких документів:
Європейської угоди, яка доповнює Конвенцію про дорожній рух, відкриту для підписання у Відні 08 листопада 1968 року;
Зведеної резолюції стосовно конструкції транспортних засобів (СР.3) – (ECE/TRANS/WP.29/78/Rev.2 від 30 червня 2011 року – документ Європейської економічної комісії ООН) (далі – Зведена резолюція);
Женевської угоди 1958 року;
Угоди про прийняття єдиних умов періодичних технічних оглядів колісних транспортних засобів і про взаємне визнання таких, а також доданих до неї Приписів ЄЕК ООН;
Європейської угоди щодо роботи екіпажів транспортних засобів, які виконують міжнародні перевезення (ЄУТР);
Європейської угоди про міжнародне дорожнє перевезення небезпечних вантажів 1957 року (ДОПНВ);
Угоди про міжнародні перевезення швидкопсувних харчових продуктів та про спеціальні транспортні засоби, які призначені для цих перевезень (УПШ);
Кодексу законів про працю України;
Кодексу цивільного захисту України;
Законів України «Про автомобільний транспорт», «Про відходи», «Про дорожній рух», «Про енергозбереження», «Про метрологію та метрологічну діяльність», «Про охорону праці», «Про професійний розвиток працівників», «Про утилізацію транспортних засобів», «Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період», «Про хімічні джерела струму», «Про транспорт» та розроблених відповідно до цих законів нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.
9. У процесах експлуатації КТЗ згідно з цими Правилами необхідно забезпечувати дотримання:
Положення про службу безпеки дорожнього руху міністерств, інших центральних органів державної виконавчої влади, підприємств, їх об\’єднань, установ і організацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 1994 року № 227;
Норм оснащення вогнегасниками колісних транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 1997 року № 1128 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 03 вересня 2009 року № 934);
Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306;
Порядку переобладнання транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2010 року № 607 (далі – Порядок переобладнання);
Порядку застосування авіаційних, водних, автомобільних спеціальних санітарних транспортних засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2012 року № 1218;
Технологічних вимог до засобів перевірки технічного стану, обслуговування і ремонту колісного транспортного засобу, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 15 лютого 2012 року № 106, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 03 березня 2012 року за № 356/20669;
Правил охорони праці на автомобільному транспорті, затверджених наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 09 липня 2012 року № 964, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 01 серпня 2012 року за № 1299/21611;
Вимог до перевірки конструкції та технічного стану колісного транспортного засобу, методів такої перевірки, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України від 26 листопада 2012 року № 710, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 грудня 2012 року за № 2169/22481;
норм, нормативів і правил експлуатації, встановлених виробником КТЗ та спеціально уповноваженою організацією, визначеною Порядком переобладнання;
норм щодо будівель, споруд, встановлених чинними будівельними нормами і правилами, що занесені до фонду будівельних норм і поширюються на перевізників, а також технічного стану доріг відповідно до ДСТУ 3587.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *